Web Notes ULB/VUB

Geen toegang VUB-applicaties op dinsdag 8 augustus 14u-23u
[09/08/2017] [hits : 49335]

Tijdens het onderhoud op het VUB netwerk op dinsdag 8 augustus deed zich een onvoorziene complicatie voor. Hierdoor waren vanaf 16:00 andere services niet meer toegankelijk, waaronder de mailserver op het Shared ICT Services Centre (voormalig Rekencentrum). Woensdagochtend waren alle diensten opnieuw beschikbaar. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Vanaf 14u zal er geen toegang meer zijn tot de VUB applicaties:

CaLi (1)
PointCarré
Pure
EasyPay
Racs/Raptools
S-plus
Ultimo
Contest
Webhosting

We verwachten dat deze applicaties weer bereikbaar zijn vanaf 20u.

Onze excuses voor dit ongemak.

(1) Tijdens de onderhoudswerken kan niet worden ingeschreven online en ook (her)inschrijven in de SelfService Studenten is niet mogelijk.


Oudere aankondigingen en onderbrekingen

Internet onderbreking van 15 minuten op zondag 06/08/2017

Er is een onderbreking van 15 minuten van het internet gepland op zondag 06/08/2017 tussen 16u00 en 17u00.

Panopto unavailable on Saturday 10 June from 8AM until 11AM
08/06/2017

The Panopto server will be unavailable on Saturday 10 June from 8AM until 11AM for maintenance.

Migratie VUB Studenten naar Office 365 omgeving

Sinds 17 oktober worden VUB studenten stapsgewijs gemigreerd naar de nieuwe Office 365 omgeving. Bij de migratie hoort ook een nieuw vub.be e-mail adres. Elke student krijgt persoonlijk bericht wanneer de migratie van hun mailbox wordt uitgevoerd.

Voor alle informatie over de nieuwe omgeving verwijzen we graag door naar volgende webnote

Office 365 samenwerkings- en communicatieplatform

Mail is delayed this Tuesday afternoon 16 May

Due to a massive injection of messages into the VUB mail server, mail delivery was delayed for up to one hour. The backlog was processed around 3 PM.

VUB wireless networks unavailable Thurday 30 March 08:30

The VUB wireless networks VUBnext, eduroam en VUBguest will be unavailable on Thursday, 30 March at 8:30 for max. 15 minutes for maintenance.


S-Plus server (leslokalenbeheer) was onbeschikbaar

Donderdagnamiddag 23 maart 2017 waren de leslokalenreservaties en uurroosters tijdelijk niet beschikbaar omwille van een probleem met de achterliggende database server. De problemen zijn nu grotendeels van de baan, enkel de reporting database van SPLUS is nog niet beschikbaar. Het IT team werkt aan een oplossing.

CaLi mogelijk vertraagd van do 23/02 (16u) t.e.m. vr 24/02 (12u)

Op donderdag en vrijdag 23 en 24 februari wordt achter de schermen van CaLi gewerkt. Hierdoor zal CaLi vertraagd zijn vanaf donderdag 23 februari (vanaf 16 uur) tot en met vrijdag 24 februari (12 uur).

Er is bewust gekozen om deze actie tijdens de week uit te voeren, zodat deze van nabij kan opgevolgd worden.

PURE onbeschikbaar op dinsdag 20 december in de ochtend
19 december 2016

PURE is onbeschikbaar op dinsdag 20 december in de ochtend en dit voor het uitvoeren van een geplande update.

Netwerk- en telefonieproblemen op Pleinlaan 9

Er waren deze woensdagvoormiddag 14 december 2016 netwerk- en telefonieproblemen in Pleinlaan 9. Alle problemen zouden ondertussen opgelost zijn.

Netwerkonderbreking maandag 16 Nov 19:00 tot dinsdag 17 Nov 07:00

Campus Etterbeek: Door een stroomonderbreking in gebouwen F en G zal er tijdelijk geen netwerk of internet zijn van maandag 16 november 19:00 tot dinsdag 17 november 07:00. De getroffen locaties zullen de volgende zijn: Gebouw Q (aula's), gebouw T, studentenkamers op Campus Etterbeek (P-koten), studentenkamers op de Schoofslaan en de Triomflaan, CLEA en de gebouwen op de Waversesteenweg.

Problemen voor het activeren van NetID en e-mail adres

Wegens problemen bij het aanleveren van nieuwe studenten- en personeelsgegevens aan de gebruikersdatabank, kunnen sommige studenten en personeelsleden problemen ondervinden bij het activeren (ongekende gebruiker). Ook kunnen sommige studenten problemen ondervinden bij het inloggen in de SelfService Studenten. Gezien de deadline van 15 oktober raden we u aan om contact op te nemen met uw studietrajectbegeleider.

Onbeschikbaarheid EasyPay op donderdag 6 oktober

EasyPay zal tot nader bericht onbeschikbaar zijn op donderdag 6 oktober voor de installatie van een nieuwe release.

Onderbrekingen naar het VUB netwerk van buiten de universiteit

De problemen om servers op de universiteit te raadplegen van buiten de universiteit zouden opgelost moeten zijn. Het netwerkteam heeft een aantal aanpassingen aan de netwerkconfiguratie doorgevoerd om dergelijke onderbrekingen te vermijden.

Er waren sinds enkele weken geregeld problemen met de netwerkverbinding van buiten de VUB naar online diensten op het VUB netwerk. Deze onderbrekingen konden enkele minuten aanhouden. Het netwerk team heeft de zaak onderzocht en op 4 oktober een aantal aanpassingen doorgevoerd.

Onbeschikbaarheid CaLI en EasyPay op donderdag 29/9 tussen 6u en 9u
Volgende applicaties zullen op donderdag 29 september, tijdens het wekelijkse maintenance window tussen 6u en 9u niet beschikbaar zijn: CaLI, ESB (Enterprise Service Bus), IAM (Identity & Access Management) en EasyPay.

Er dienen een aantal hardware componenten vervangen te worden om de stabiliteit van deze en andere applicaties te verbeteren en garanderen.
Helaas kunnen we deze actie niet transparant voor de eindgebruiker uitvoeren en dienen bovenstaande applicaties gestopt te worden.
We doen al het mogelijke om zo snel mogelijk terug online te zijn.

Problemen voor het activeren van NetID en e-mail adres

Wegens problemen bij het aanleveren van nieuwe studenten- en personeelsgegevens aan de gebruikersdatabank, kunnen sommige studenten en personeelsleden problemen ondervinden bij het activeren (ongekende gebruiker).
Update: Deze problemen waren op vrijdag, 23 september, grotendeels opgelost.

Netwerk in Jette onstabiel op woensdagochtend 14 september

Door de vervanging van de router in Jette is het netwerk daar onstabiel op woensdag 14 september tussen 6u30 en 08:00.

CaLi, Pure, Raptools, Plus opnieuw beschikbaar
12 september 2016

Door een storage probleem met de Oracle database servers waren de meeste toepassingen zoals CaLi, Pure, Raptools, SPLUS die hier gebruik van maken onbeschikbaar op maandagochtend 12 september. Ondertussen is hieraan verholpen en werkt alles opnieuw zoals het hoort.

SelfService Studenten, CaLi en Easypay niet beschikbaar op donderdagochtend
7 september 2016

Op donderdag 8 september zijn SelfService Studenten, CaLi en Easypay niet beschikbaar tussen 6u en 9u wegens een dringende hardware interventie.

Problemen met de VUB/ULB gebruikersdatabank
12 augustus 2016

Door een probleem op vrijdag met de gebruikersdatabank zijn sommige paswoorden mogelijk niet langer bruikbaar. Mocht u problemen ondervinden bij het lezen van uw e-mail of met toegang tot bepaalde VUB toepassingen, dan raden we u aan om uw paswoord te wijzigen door middel van PAM.

PAM, de Personal Account Manager is te bereiken via onderstaande weblink:

https://www.vub.ac.be/tools/pam

Via de link Paswoord of NetID vergeten ?" kan u een nieuw paswoord instellen.

Na een half uur zo uw paswoord moeten bruikbaar zijn voor alle VUB toepassingen. Mocht dit niet verhelpen aan uw probleem, dan raden we u aan contact op te nemen met de ICT-Helpdesk.

Cumulus omgeving onbeschikbaar dinsdag 9 augustus 18u-22u

Door het falen van een kritische hardware component in de cumulus hardware omgeving, is een dringende interventie nodig op de cumulus omgeving die, onder meer, de aanmeldingsapplicatie, SelfService Studenten en Pointcarré huisvest. Deze interventie zal plaatsvinden op dinsdag 9 augustus van 18u tot 22u. Gedurende deze periode zullen applicaties op de Cumulus omgeving niet beschikbaar zijn. Lees meer...

Een niet exhaustieve lijst van applicaties en services die tijdens de onderhoudswerken niet beschikbaar zullen zijn, zijn

- CALI
- Caliweb
- Pure
- SPlus
- CAS
- PointCarre
- Onderwijs-e-valuatie
- Training en opleiding sites
- Hosted sites: VUB Today, IES, CVO, Veco, Wordpress en Drupal sites.
- Test omgevingen: PointCarre, Kwaliteitszorg, Bib, etc..


Opleidingsprogramma's zijn tijdelijk niet beschikbaar via de website

Momenteel zijn er technische problemen bij het weergeven van bepaalde opleidingen en opleidingsprogramma's. Voor de meest complete informatie raadpleeg je best de opleidingslijst via https://caliweb.cumulus.vub.ac.be/caliweb/?year=1617 We excuseren ons voor het ongemak en lossen het probleem zo snel mogelijk op.

Update 10 augustus: de problemen lijken opgelost te zijn.

Onbeschikbaarheid Exchange admin-mailserver op donderdag 14 juli tussen 7u en 9u
13/07/2016

Om de stabiliteit van de Exchange admin-mailsystemen te verbeteren is besloten om deze maandelijks op de tweede donderdag van de maand te herstarten.

Op donderdag 14 juli, tussen 7 en 9 uur, worden de admin-mailsystemen herstart.
Tijdens deze periode zal het niet mogelijk zijn om mails te versturen en ontvangen via de Exchange admin-mailserver.
Voor alle duidelijkheid, er zal geen communicatie verloren gaan tijdens deze operatie.

www.vub.ac.be opnieuw online
20/06/2016

Wegens een proxy error was de VUB website tijdelijk onbereikbaar op maandag 20 juni. Ondertussen is aan dit probleem verholpen.

Exchange admin-mailserver onbeschikbaar op 17 juni tussen 18 en 19 uur
17/06/2016

Wegens een dringende wijziging aan de exchange admin-server moeten we deze herstarten op vrijdag 17 juni tussen 18:00 en 19:00.

Tijdens deze periode zal het niet mogelijk zijn om mails te versturen en ontvangen via de Exchange admin-mailserver.
Voor alle duidelijkheid, er zal geen communicatie verloren gaan tijdens deze operatie.


ICT diensten niet telefonisch bereikbaar op 14 juni tussen 11u en 12u30
13/06/2016

Wegens een teammeeting zijn de ICT diensten niet telefonisch bereikbaar op dinsdag 14 juni tussen 11u en 12u30.

Juniper VPN software upgrade
26/04/2016

Een upgrade van de centrale Juniper VPN server heeft een onverwacht en vervelend neveneffect. Bij het inloggen wordt op de meeste platformen verplicht een nieuwe versie van de client software geinstalleerd, onder de naam Pulse Secure. Voor deze installatie zijn Administrator rechten nodig, wat niet elke gebruiker op zijn/haar toestel heeft. Hiervoor zal dus een interventie van de beheerders van de systemen nodig zijn.

Exchange admin-mailserver onbeschikbaar op 14 april tussen 7 en 9 uur
13/04/2016

Om de stabiliteit van de Exchange admin-mailsystemen te verbeteren is besloten om deze maandelijks op de tweede donderdag van de maand te herstarten.
Op donderdag 14 april, tussen 7 en 9 uur, worden de admin-mailsystemen herstart.
Tijdens deze periode zal het niet mogelijk zijn om mails te versturen en ontvangen via de Exchange admin-mailserver.
Voor alle duidelijkheid, er zal geen communicatie verloren gaan tijdens deze operatie.


ownCloud service opnieuw beschikbaar
29/03/2016

ownCloud was door een technisch probleem tijdelijk onbeschikbaar op dinsdagochtend 29 maart. Ondertussen is de service weer up and running. Met onze excuses voor het ongemak.

Pure is sinds vrijdagochtend 25 maart opnieuw beschikbaar
25/03/2016

Op vrijdag 18 maart 2016 zouden alle "individuele" inschrijvingen (= niet officiële inschrijvingen op een officiële cursus in Pointcarré) uit PointCarré verwijderd worden. Deze opkuis werd uiteindelijk uitgesteld. Lees meer...


Pointcarré lenteschoonmaak: verwijdering individuele inschrijvingen uitgesteld
21/03/2016

"Individuele inschrijvingen" zijn niet-officiële inschrijvingen op een officiële cursus in Pointcarré zelf. Deze zijn niet te verwarren met officiële inschrijvingen die via de SelfService Studenten geregeld zijn en dagelijks worden doorgegeven aan Pointcarré. De officiële inschrijvingen blijven gewoon actief.

Studenten die zichzelf ingeschreven hebben in Pointcarré op een cursus die geen deel uitmaakt van hun officiële curriculum in de SelfService Studenten, zouden zich na 18 maart opnieuw individueel moeten inschrijven op de cursus in Pointcarré als zij de via de cursus verstuurde communicatie willen blijven ontvangen.

Deze opkuis werd uiteindelijk uitgesteld, en voorlopig is er geen nieuwe opkuisactie ingepland tot aan het eind van dit academiejaar. In de lesvrije week in september worden normaal gezien wel alle vrije inschrijvingen verwijderd.

Exchange admin-mailserver onbeschikbaar op 10 maart tussen 7 en 9 uur

Om de stabiliteit van de Exchange admin-mailsystemen te verbeteren is besloten om deze maandelijks op de tweede donderdag van de maand te herstarten.
Op donderdag 10 maart, tussen 7 en 9 uur, worden de admin-mailsystemen herstart.
Tijdens deze periode zal het niet mogelijk zijn om mails te versturen en ontvangen via de Exchange admin-mailserver.
Voor alle duidelijkheid, er zal geen communicatie verloren gaan tijdens deze operatie.


Pointcarré problemen met uploaden documenten van de baan
04/03/2016

De problemen met het uploaden van documenten in Pointcarré van vrijdag voor- en namiddag zijn ondertussen opgelost.

Exchange admin-mailserver onbeschikbaar op 11 februari tussen 7 en 9 uur
09/02/2016

Om de stabiliteit van de Exchange admin-mailsystemen te verbeteren is besloten om deze maandelijks op de tweede donderdag van de maand te herstarten. De eerste keer zal komende donderdag 17 februari, tussen 7 en 9 uur zijn. Tijdens deze periode zal het niet mogelijk zijn om mails te versturen en ontvangen via de Exchange admin-mailserver. Voor alle duidelijkheid, er zal geen communicatie verloren gaan tijdens deze operatie.

Problemen met VUBnext voor Windows 10 Treshold 2 opgelost

Windows 10 Treshold 2 gebruikers konden een tijdje problemen ondervinden bij het tot stand brengen van een draadloze netwerk verbinding met VUBnext.

Deze werden ondertussen opgelost.

Links

- Office 365 samenwerkings- en communicatieplatform
http://webnotes.vub.ac.be/&noteid=512
- Phishing alert:
http://webnotes.vub.ac.be/&noteid=324
- Matlab - Site License
http://webnotes.vub.ac.be/&noteid=231
- VUBnet network interruptions
http://webnotes.vub.ac.be/&noteid=302
- [CCinfo] Beschikbaarheid van servers en netwerk
http://www.vub.ac.be/BFUCC/announce/ccinfo.html
- ICT-Helpdesk
http://helpdesk.vub.ac.be/

ICT-Helpdesk - helpdesk@vub.ac.be

Note

Aankondigingen van tijdelijke onderbrekingen van dienstverlening van voor 2016 werden uit de lijst verwijderd.
Peter Van Rossem - 5 oktober 2016

Published on Web Notes VUB (http://webnotes.vub.ac.be) Web Notes ULB/VUB
http://webnotes.vub.ac.be/&noteid=282


Web Notes ULB/VUB