Home

Centraal paswoordbeheer aan de VUB/ULB

[id : 28] [14/06/2017] [hits : 80910]

en  fr  

Voor heel wat centrale netwerktoepassingen op de universiteit moet men inloggen met een gebruikersnaam (NetID) en paswoord. Een nieuw paswoord invoeren of een vergeten paswoord herinstellen kan via PAM, de Personal Account Manager.

U kan zelf uw paswoord aanpassen via PAM, de Personal Account Manager.

http://www.vub.ac.be/tools/pam/

U logt gewoon in met uw VUB/ULB NetID en bestaande paswoord, u kan het wijzigen in de sectie "Verander mijn paswoord".


Paswoord vergeten?

Kan u het oude paswoord niet meer herinneren, dan is het nog altijd mogelijk om uw paswoord te resetten op basis van uw administratieve gegevens en het antwoord op een geheime vraag.

http://www.vub.ac.be/tools/pam/

Klik op die pagina op de link "Paswoord of NetID vergeten?" om de procedure te starten. Op het einde van de procedure zal men u uw VUB NetID nog eens meedelen alsook uw VUB e-mail adres.

Opgelet: als u uw paswoord EN het antwoord op de geheime vraag vergeten bent, zal u moeten langskomen op het Rekencentrum om een nieuw paswoord te kunnen kiezen.

Suggesties ingeval van inlogproblemen

Indien inloggen in een toepassing niet lukt, raden wij aan om opnieuw uw paswoord te resetten.
Weet wel, als u uw paswoord reset MOET je 30 min. wachten voordat je opnieuw kan inloggen op de portal.
Hieronder enkele nuttige tips:

1) Ga na dat uw paswoord klopt met de regels die we opleggen (zie de link onderaan).

2) Zorg ervoor dat u de correcte NetID gebruikt (niet te verwarren met uw e-mailadres of mailalias Voornaam.Familienaam) wanneer u inlogt op de Office 365 portal. Een NetID heeft maximum 8 karakters en de letters zijn altijd kleine letters! Zie ook de link onderaan.

3) Typ eventueel uw paswoord in een veld waar het leesbaar is, zodat u ziet welk paswoord u typt en kan nagaan of dit wel klopt met wat u in gedachten heeft als uw paswoord.

4) Zorg ervoor dat u GEEN spatie gebruikt in uw paswoord.

5) Zorg er voor dat CAPS-toets uitgeschakeld is.

6) U kan uw paswoord live testen door proberen op het login scherm van de Personal Account Manager in te loggen. Lukt dat niet, klopt ofwel uw NetID niet, ofwel uw paswoord niet. Overloop dan nog eens de suggesties hierboven, of kies een nieuw paswoord via de paswoord-vergeten procedure in PAM.

Mijn paswoord is juist, maar toch werkt het niet

Bepaalde toepassingen (wifi-authentificatie, eduroam,...) maken gebruik van "LDAP" om u toegang te verlenen. Indien u al meer dan één jaar uw paswoord niet meer gewijzigd hebt, bestaat de kans dat u hierdoor niet op deze toepassingen kan inloggen. Om hieraan te verhelpen, kan u best een nieuw paswoord te kiezen via PAM.

Tot slot enkele veiligheidsadviezen

* geef uw paswoord NOOIT door aan iemand anders - NOOIT !
* stuur uw paswoord NOOIT door via e-mail - NOOIT !
* wees bijzonder waakzaam wanneer u wordt gevraagd een website te bezoeken waar u uw login (of e-mail adres) en wachtwoord moet ingeven !

Johan D'Hondt - helpdesk@vub.ac.be
Note

Let wel op dat hiermee uitsluitend het paswoord op de centrale netwerkservers aangepast wordt. Lokaal op uw PC moet u later in uw e-mailapplicatie hetzelfde paswoord invoeren.
Johan D'Hondt - 16/02/2005

Om deontologische redenen beschikt het Rekencentrum - waar de centrale paswoorden worden beheerd - niet over de paswoorden van de gebruikers. Het heeft dus GEEN zin om het Rekencentrum of de ICT-Helpdesk te contacteren om u uw paswoord te bezorgen. Gebruik in de plaats daarvan de paswoord-vergeten procedure in PAM.
Peter Van Rossem - 05/06/2013

http://www.ulb.ac.be/wserv2_oratio/oratio?f_context=fiches&language=en&noteid=28&f_type=view

: :: ::: ::::