Home

Het centrale anti-spam systeem aan de universiteit

[id : 11] [18/01/2017] [hits : 56636]

fr  en  

Op de mailservers van de universiteit zijn verschillende mechanismen actief tegen het groeiende probleem van ongewenste e-mail (SPAM).

Eind maart 2007 heeft het Rekencentrum een hardware-oplossing tegen ongewenste e-mail in gebruik genomen: IronPort(r). Alle berichten die afgeleverd worden voor vub.ac.be en ulb.ac.be e-mail adressen worden door de IronPort(r) op spam gecontroleerd.

Deze oplossing controleert twee elementen:

- de betrouwbaarheid van de mailserver die het bericht aanbiedt
- de inhoud en kans op spam van het bericht zelf

Indien een bericht aan de VUB/ULB mailservers wordt aangeboden door een (externe) mailserver met een slechte reputatie, wordt het bericht onmiddellijk geweigerd, de kans op spam is dan zo goed als 100%. De afzender ontvangt wel een foutmelding.

Als de reputatie van de (externe) mailserver voldoende hoog is (wat voor het merendeel van de legitieme instellingen en bedrijven het geval zal zijn), krijgt het bericht een spamwaarde, in functie van de inhoud. Op basis van deze waarde wordt een bericht al dan niet als "spam" aangeven. Deze status kan gebruikt worden om vermeende spamberichten opzij te zetten op de centrale mailserver, of lokaal via een mailprogramma deze berichten te filteren.

Johan D'Hondt - helpdesk@vub.ac.be
Note

SpamAssassin (tm), de antispam software op de centrale mailserver, werd eind maart 2007 vervangen door de hardware oplossing IronPort(r).

http://www.ulb.ac.be/wserv2_oratio/oratio?f_context=fiches&language=en&noteid=11&f_type=view

: :: ::: ::::